VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Aegon moet wanbetaler toch uitbetalen

Geplaatst op: 16-10-2017, 20:31:48

Verzekeraar Aegon moet de schade van een klant alsnog vergoeden, hoewel deze een betalingsachterstand had van meer dan dertig dagen. Dat heeft de geschillencommissie van het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) besloten.

In dezelfde uitspraak verklaarde het Kifid dat verzekeraars bij online verkopen niet zomaar kunnen volstaan met het verwijzen naar de verzekeringsvoorwaarden op een website.

Bij de klant was in januari vorig jaar ingebroken in zijn auto, waarop hij een schade van €3400 claimde. Aegon weigerde vergoeding en beriep zich op de verzekeringsvoorwaarden. Daarin staat dat bij wanbetaling de dekking met terugwerkende kracht wordt geschorst.

Aegon mag op die clausule echter geen beroep doen, zo oordeelde de geschillencommissie in zijn maandag gepubliceerde besluit. Volgens de commissie is niet vastgesteld dat de consument de verzekeringsvoorwaarden heeft aanvaard.

Aegon stelde dat de klant de verzekeringsvoorwaarden heeft aanvaard door de ondertekening van het aanvraagformulier. Op het polis blad staat bovendien een link naar de voorwaarden. Dat vond de Geschillencommissie onvoldoende om zonder meer aan te nemen dat de toepasselijkheid van de voorwaarden is overeengekomen.

De Geschillencommissie gaat zelfs verder. Zelfs als de toepassing van de voorwaarden door beide partijen was aanvaard, dan had de gedupeerde consument deze zaak ook gewonnen. Aegon had de verzekeringsvoorwaarden namelijk op zo’n manier aan hem ter beschikking moeten stellen zodat hij ze had kunnen opslaan en ze eventueel later nog eens had kunnen bekijken. Te denken valt aan een pdf- of word-document.

„De geschillencommissie is van mening dat de verzekeraar bij het online sluiten van de verzekering de algemene voorwaarden aan de consument ter beschikking moet stellen op een manier dat de consument de voorwaarden kan opslaan, dat de inhoud ongewijzigd blijft en dat hij er op een later moment nog kennis van kan nemen”, aldus de uitspraak. De voorwaarden aanbieden via een website is in principe onvoldoende. Dat kan alleen als de verzekeraar zelf geen wijzigingen op de site kan aanbrengen en als de voorwaarden er bovendien lang genoeg blijven staan. De commissie verwees daarbij naar een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

Bron: www.dft.nl van 16 oktober 2017

Vorige pagina